





| |
Екатерина
Йосифова не разисква големите теми в живота като големи, не ги абсолютизира, не
им придава особена тежест. Тя просто минава покрай тях съвсем естествено:
любовта е едно усещане за коса, един пулс без име - "разумът на разума са
чувствата", смъртта е познатите лица от некролозите, но и от улиците в малкия
град - "ние на младостта не се оставихме, та на старостта ли". Умалителните,
принадлежността към малките неща, към света като къща и къщата като свят са є
така присъщи. Тя не дели заобикалящото я на съществено и несъществено. По-скоро
гледа да свързва, да облизкостява, да приютява и да бъде приютена (неслучайно
една от любимите думи в нейната поезия е объл). Тя е поет на малките светове -
семейството, дома, планинското селце, които правят големия. Бих казала дори, че
е поет на острова - най-отворената и едновременно най-затворена територия,
най-малката и най-самодостатъчната. Светът се е свил, сякаш те прегръща: "Когато
се поотпусне земната прегръдка... и успея да яхна по-крилатия кон, той ще ме
пренесе над живота ми." Погледът є е изучаващ, но не преднамерен като при
учените, а невинен като при децата - "Аз съм детето." Дори и когато нощта, тази
съюзница на чудовищата, предразполагаща към такива игри, на сутринта разбулва
другите с лица на ангели, но нея не разбулва.
Цветанка Еленкова
|